Koloni

Deltagere:
Den første uge i hvert skoleår tager Semaiskolen på koloni. Alle børn og unge indskrevet i Semaiskolens interne skole deltager. Alle skolelærere og alt pædagogisk personale deltager, som udgangspunkt, i turen.

Kolonien er som oftest en udendørs koloni med fokus på udendørs aktiviteter og udeliv. Eleverne inddeles i grupper sammen med deres kontaktpædagoger, under hensyntagen til den enkeltes behov, indbyrdes relationer, klassesammensætning mm.

Formål med koloni:
Formålet med kolonien er, at de unge mennesker får en god opstart efter en endt sommerferie. En opstart i trygge rammer med hans/hendes kontaktpædagog(er) og hans/hendes klasselærer, giver den unge mulighed for at få en god start på undervisningen samt en gen-implementering af dagsstrukturen på Semaiskolen. Kolonien giver mulighed for at få skabt gode relationer og rammer i klasserne, på tværs mellem elever, personale og kontaktpædagoger. Faglighed og undervisning er det gennemgående tema for kolonien i dagtimerne, og aftentimerne baseres på lejrhygge og fællesaktiviteter.

Hovedsansvarlig for organisering af Koloni:
Semaiskolens skoleleder

Den hovedansvarlige skal, i samarbejde med lærergruppen, sikre at alle praktiske foranstaltninger i forbindelse med kolonien er i orden. Herunder, planlægning af transport og lejrliv, altså telte, kost m.v. samt udsendelse af pakkeliste. Lærergruppen er ansvarlige for den faglige del af undervisningen og har mulighed for at uddele opgaver i forbindelse med undervisning eller andre praktiske foranstaltninger til kontaktpædagogerne. Overordnede rammer samt gennemgående tema for kolonien, vil blive præsenteret for medarbejderne på ”lilla fredag” i maj måned.

Hver kontaktpædagog er ansvarlig for at hans/hendes kontaktbarn har det udstyr der skal til, for at deltage i kolonien. Der bliver udsendt en pakkeliste indeholdende beskrivelse af det nødvendige udstyr inden afrejse.

Den koloniansvarlige udsender relevant materiale pr. mail til alle ansatte: Pakkeliste, indbydelse, dagsprogram mm udsendes senest 7 dage før sidste skoledag.

 

Oplevelsestur

Deltagere:
Oplevelsesturen er som oftest fastlagt til at ligge i september eller oktober måned. På oplevelsesturen deltager alle børn og unge indskrevet i Semaiskolens interne skole og turen bemandes med minimum én pædagog til ét barn. Det er til hver en tid afdelingslederens ansvar at vurdere hvilke pædagoger, der skal deltage i turen.
Turen foregår uden for Semaiskolens område, som oftest et sted med mere eller mindre primitive forhold. De unge mennesker har i denne uge ikke adgang til et større antal cigaretter, slik eller til deres mobiltelefoner.

Formålet med oplevelsesturen:
Formålet med oplevelsesturen er, at de unge mennesker skal have nogle gode oplevelser. På oplevelsesturen oplever de unge mennesker at blive presset fysisk og psykisk i forhold til deres ellers så strukturerede hverdag Her skal de skal bruge nogle andre kompetencer end dem, de bruger til hverdag.

På oplevelsesturen bliver de unge mennesker delt op i hold/grupper og i disse grupper skal de unge fungere sammen i fem dage. De skal samarbejde om fysiske opgaver, madlavning, lejropsætning m.v. Herigennem får de unge mulighed for at opleve at have indflydelse på egne valg og handlinger samt at være i et samspil med naturen, for herigennem at oparbejde viden og kendskab til naturen. De unge mennesker får i denne uge større kendskab til, at de valg de træffer har konsekvenser i forhold til udfaldet af en opgave, lejropsætning, mængden af mad m.v. Herudover vil de unge mennesker få mulighed for at opleve styrker (og svagheder hos) sig selv, som kan være medvirkende til nye personlige erfaringer.

Oplevelsesturen giver mulighed for at lære at mestre vanskelige situationer i samarbejde med andre unge mennesker. Samværet i gruppen og på tværs af grupperne er medvirkende til at se ressourcer hos de andre unge og ved sig selv.

Personalet har mulighed for at se deres kontaktbarn i et andet miljø og får herigennem mulighed for, at opleve nye og flere ressourcer hos deres kontaktbarn. Disse kan indføres i det daglige arbejde med barnet på Semaiskolen.

Hovedansvarlige for organisering af oplevelsesturen:
Hans Henrik Bangsø og Kristian Andersen.

De hovedansvarlige har til opgave at sikre at alle praktiske foranstaltninger i forhold til planlægning af oplevelsesturen er i orden. Herunder indkøb af telte, kostplanlægning, udsendelse af pakkeliste, planlægning af transport m.v.

Herudover har de hovedansvarlige til opgave at indkalde én medarbejder fra hver afdeling, til en arbejdsgruppe, som sammen med de hovedansvarlige, skal definere de overordnede rammer samt indhold og gennemgående tema for oplevelsesturen. Tema og overordnede rammer vil blive præsenteret for medarbejdere og unge, torsdag aften på kolonien. Hver kontaktpædagog er ansvarlig for at hans/hendes kontaktbarn har det udstyr der skal til, for at deltage i oplevelsesturen. Der bliver udsendt en pakkeliste indeholdende beskrivelse af det nødvendige udstyr inden afrejse.

 

Skiaktivitetstur

Deltagere:
Hvert år i januar måned tager Semaiskolen på skiaktivitetstur. Alle børn og unge indskrevet i Semaiskolens interne skole deltager og alt pædagogisk personale deltager. Herudover deltager min. én skolelærer.

Formål med turen:
Formålet med Semaiskolens skiaktivitetstur er, at give de unge mennesker en god og sjov oplevelse med masser af fysisk aktivitet, motorisk udvikling og socialt samvær på pisterne/løyperne og i hytterne om aftenerne. Skiaktivitet er en fysisk aktivitet som kan være udfordrende og grænseflyttende for den unge. Dette medvirker til at den unge kan komme hjem med nye og positive oplevelser i bagagen. At den unge får en styrket selvopfattelse i forhold til at kunne mestre den fysiske aktivitet, at lære at stå på ski samt læring af socialt samspil med kammerater og pædagoger. Herudover får den unge mulighed for at få indblik i organisering af skiture samt (hvis de magter dette eller er specielt interesserede i dette) ny kulturel viden i forhold til at skituren foregår i et andet land. Dette i forbindelse med at der tales et andet sprog, at valutaen er anderledes, naturen fremstår anderledes samt at man måske kan købe anderledes varer i det lokale supermarked. Altså kulturel viden som man umiddelbart kan tilegne sig, ikke noget der yderligere skal opsøges udenfor skisportsområdet.

De unge mennesker får mulighed for at opleve nye sider af sig selv og deres kammerater og de fælles oplevelser giver grobund for sammenhold på tværs af afdelinger og personale.

Hovedansvarlig for planlægning og tilrettelæggelse af turen:
Hans Henrik Bangsø Den hovedansvarlige for skiaktivitetsturen har til opgave at, i samarbejde med personale fra alle afdelinger, sikre at den praktiske planlægning i forhold til udsendelse af pakkeliste, bestilling af hytter, transport, kost til hele ugen og evt. skileje er i orden. Herudover er det den hovedansvarliges opgave, at sætte de overordnede rammer for det pædagogiske indhold af skiaktivitetsturen. Der udsendes brev til forældre med info ang. skitur med nyhedsbrev i december eller senest i starten af januar.

Hver kontaktpædagog er ansvarlig for at hans/hendes kontaktbarn har det udstyr der skal til, for at deltage i skiaktivitetsturen. Der bliver udsendt en pakkeliste indeholdende beskrivelse af det nødvendige udstyr inden afrejse.

 

 

Sommerferie

Deltagere:
Hvert år, den første uge i skolernes sommerferie, tager Semaiskolen på Sommerferie. Sommerferien foregår som oftest i Sydeuropa med 7 dages varighed. Hver afdeling tager afsted hver for sig og planlægning og tilrettelæggelse af turen ligger derfor også i afdelingerne. Alle børn og unge i afdelingen deltager og alt pædagogisk personale deltager i sommerferien.

Formål med sommerferien:
Formål med sommerferien er, at få en god afslutning på skoleåret i samvær med sin kontaktpædagog og de andre unge og pædagoger i afdelingen.
Sommerferien er en uge med fællesskab og fællesaktiviteter med grobund for at danne gode relationer mellem børn og unge i afdelingen, mellem børn og voksne samt personalet imellem. Sommerferien giver mulighed for at opleve de unge mennesker i et anderledes miljø, hvor man måske ikke mestrer sproget eller er helt fortrolig med den anderledes kultur. I samvær med sin kontaktpædagog, kan den unge få arbejdsredskaber til at klare sig i en anderledes sammenhæng på trods af eventuelle udfordringer. Dette medfører, at den unge kan opleve nye ressourcer og sider af sig selv, som gerne skulle give en øget selvtillidsfølelse.

Hovedansvarlig for organisering af sommerferie:
Afdelingslederen.

Afdelingslederen er hovedansvarlig for at planlægge de praktiske foranstaltninger i forbindelse med organisering af sommerferien. Herunder bestilling af ferieboliger, transport, udsendelse af pakkeliste, valuta, kost osv. Herudover skal afdelingslederen, i samarbejde med det øvrige personale i afdelingen, definere de overordnede rammer og indhold for sommerferien. Hver kontaktpædagog er ansvarlig for at hans/hendes kontaktbarn har det udstyr der skal til, for at deltage i sommerferien. Der bliver udsendt en pakkeliste indeholdende beskrivelse af det nødvendige udstyr inden afrejse.